Ett klassiskt mästerverk i miniatyr
Konstantinopel - Hästen
Har den
tyvärr inte till salu!
Konsthistoriens mästerverk har alltid efterbildats och inspirerat. De fyra hästarna
från Konstantinopel är ornamentalt lika men likväl individer i ställning, uttryck,
muskulatur, ålder och temperament. Den 35 cm höga kopia i grönpatinerad brons har
utformats efter hundratals bilder av de två hästarna på Blasieholmstorg i Stockholm.
Storlek 30 x 30 cm, vikt 4,1 kg.
|
Historisk bakgrund
På Blasieholmstorg i Stockholm står sedan 1989 två grönpatinerade bronshästar på
sockel - den ena vid Arsenalsgatans krökning, den andra i fonden vid
Stallgatan.
De två hästarna på Blasieholmstorg är gjutna kopior av två av fyra förgyllda
bronshästar, som står på en balustrad ovanför entréportalerna till Markuskyrkan i
Venedig. (Sedan några år finns originalen i ett utrymme innanför balustraden och ute
står också här avgjutningar.) Dessa fyra hästar hör till de förnämsta verken i
skulpturens världshistoria och deras
ursprung är sägenomspunnen.
|
De sista 20-30 årens forskning daterar dem i ett tidsspann från 300-talet f.kr. till
300-talet e.kr. Möjligen kan de ha kommit till Konstantinopel under Konstantin den Store
från någon triumfbåge i Rom (Kanske kejsar Neros), eller kanske de kom från ön Chiros
under Theodosius II direkt till
Konstantinopel eller kanske i Stället från Rhodos som ett verk av Lysippos. De bör ha
stått på hippodromen i Konstantinopel. Med någon grad av säkerhet kan endast slås
fast att de sedan 1204-05 funnits i Venedig med undantag av
arton år under tidigt 1800-tal.
1204 eller åren strax därefter kom hästarna som krigsbyte till Venedig i samband med
det fjärde korståget till Konstantinopel. På mitten av 1200-talet, då Markuskyrkan
byggdes om, fick de sin placering ovanför entréportalerna.
1797 tågade Napoleon in i Venedig och med sig till Paris tog han de fyra hästarna som
krigsbyte. 1807-08 lät han hästarna kröna sin nya triumfbåge L Arc du Carrousel invid
Louvren.
1811 efter Napoleons nederlag bestämde Frans den Förste av Österrike och Wienkongressen
att hästarna skulle återlämnas till Venetianarna. På triumfbågen i Paris finns sedan
1827 avgjutningar av Venedig-hästarna.
Efter 1815 stod dessa hästar på sin plats i ytterligare hundra år. 1915 evakuerades de
under första världskriget till 1919, då de återkom. Samma sak upprepades 1942-1945 under
andra världskriget.
När konstnären Sivert Lindblom fick uppdraget att berika Blasieholmstorg sökte han ett
innehåll och en identitet som anknyter till Blasieholmens förflutna.
Bakgrunden till
gatunamnen Stallgatan och Hovslagargatan förde in
hästen som motiv- från den tiden Blasieholmen var plats för slottets stallar.
Sivert Lindblom blev av Bergmans konstgjuteri uppmärksammad på två gipsmodeller av
Markus-hästarna, som på 1950-talet gjutets för Rottneros på uppdrag av major Svante
Påhlson, brukspatron på Rottneros. Förlagorna var två avgjutningar som finns på
Glyptoteket i Köpenhamn. Med de två hästarna som utgångsmaterial utformade Sivert
Lindblom socklar, urnor, brunn och gatlyktor till torget.
(Utdrag ur Svenska Forskningsinstitutet i Istanbul, Meddelande 15/1990 Ulf Abel: Från
Hippodromen i Konstantinopel till Blasieholmstorg - om de venetianska bronshästarna.
Sivert Lindblom & Ulla Ehrensvärd: Två bronshästars väg till Blasieholmstorg från
Rottneros)
|